کرونای دلتا جهش یافته ترین  و خطرناک ترین نوع کرونا

کرونای دلتا جهش یافته ترین و خطرناک ترین نوع کرونا

کرونای دلتا

ویروس کرونا از زمان شیوع جهش‌های زیادی داشته، و در همین راستا گونه‌های جدیدی از آن مشاهده می‌شوند. این روزها بحث کرونای دلتا در ایران و جهان مطرح است، و مردم زیادی به دنبال اطلاع از تغییرات این ویروس هستند. متاسفانه این گونه نسبت به نوع اولیه آن، قدرت سرایت بیشتری دارد و باید پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم.

کرونای دلتا یک گونه از ویروس است، که برای اولین بار در هند و در طی یک موج عفونت شدید در ماه اردیبهشت و خرداد شناسایی شد. این گونه در برخی از مناطق هند به سرعت رشد کرد، و نشانه‌هایی از مقاومت نسبی در برابر واکسن‌ها را نشان داد. پس از مدتی کوتاه در سطح جهان شیوع پیدا کرد، و این شیوع تمامی برنامه‌ها را تغییر داد. مثلا انگلستان تازه در حال واکسیناسیون سریع و کنترل بیماری بود، که این گونه در آن‌جا هم مشکلاتی را ایجاد کرد.

کشورهای دیگر پس از مشاهده افزایش سریع و حیرت انگیز نسخه دلتا، سعی کردند که زودتر به مردم واکسن بزنند. کشورهایی که دسترسی گسترده‌ای به واکسن‌ها دارند، مانند کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی، امیدوارند که بتوانند ظهور اجتناب‌ناپذیر دلتا را کاهش دهند. اما برخی از دانشمندان نگرانند در کشورهایی که ذخایر واکسن زیادی ندارند، به ویژه در آفریقا، ویروس بسیار مخرب باشد.(درمانکده)

جهش دلتا که در حال حاضر با آن درگیر هستیم با علائم یک سرماخوردگی شدید خود را نشان می‌دهد، این بیماری می‌تواند با سردرد، گلودرد و آبریزش بینی شروع شود و با سرفه و تب ادامه پیدا کند، بنابراین اگر دچار علائم سرماخوردگی شدید به‌جای ربط دادن علائم به باد کولر و دوش گرفتن با آب سرد، به پزشک مراجعه کنید.(ایسنا)

افراد برای محاظت از خود چه کاری می توانند انجام دهند؟

متخصصان بهداشت می گویند افراد باید همچنان ماسک بزنند و برنامه ریزی کنند تا هرچه زودتر واکسینه شوند.

کسانی که در مناطقی زندگی می کنند که میزان واکسیناسیون کم و موارد دلتا زیاد است، بهتر است در محیط های پرخطر، مانند اجتماعات، مناطقی که جمعیت زیادی دارند یا مکان هایی مانند محل زندگی سالمندان است، پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند.

سازمان بهداشت جهانی همچنان از مردم در سراسر جهان می خواهد که ماسک بزنند.

این توصیه از طرف WHO منطقی است، زیرا تنها حدود 11 درصد از جمعیت جهان به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند و در اغلب نقاط دنیا هنوز ویروس کرونا در گردش است.

متخصصان بهداشت همچنین از افراد واکسینه شده می خواهند که در صورت مشاهده علائم مربوط به بیماری،آزمایش کرونا را انجام دهند تا در صورت مثبت بودن به دنبال درمان مناسب باشند.(rasadmedlab)